Vyhledávací nebo obsahovou kampaň?

Náš článek vás provede výhodami a nevýhodami jednotlivých kampaní a vysvětlí vám jejich základní rozdíly.

Rozlišujeme 2 základní typy kampaní:

  • Vyhledávací - reklama ve Vyhledávací síti se objeví téměř pokaždé, když něco hledáme na vyhledávači. Jedná se o textové reklamy nad (a někdy i pod) neplacenými výsledky vyhledávání, poznáte je podle štítku s nápisem "Reklama". Reklama je spouštěna klíčovým slovem, hledaným výrazem. Pokud je hledaný výraz stejný nebo podobný jako některé klíčové slovo ve vaší kampani, reklama se může zobrazit.
  • Obsahová – umí zobrazit textovou i grafickou reklamu. Reklama se zobrazuje napříč internetem na kterékoliv stránce, které nabízí společnost Google reklamní prostor k využití. U reklamy v Obsahové si můžete vybrat, kde se vaše reklama zobrazí jednak podle klíčových slov, dále podle tematického zaměření webu nebo konkrétních URL. Stejně tak můžete zvolit, komu se reklama zobrazí, a to podle zájmů a chování uživatelů na internetu nebo demografických údajů. Vytvoříte si tzv. publikum.

 

Výhody a nevýhody kampaní

Výhody kampaně Vyhledávací

  • Můžete svoji reklamu ukazovat lidem, kteří dají sami najevo "mám zájem o zboží nebo služby, které nabízíte". Zadají sami hledaný výraz do internetového vyhledávače.
  • Jste schopni se zviditelnit i s omezeným rozpočtem. Menší firmě může kampaň přinést zakázky i při velmi nízkém rozpočtu např. 100 Kč denně.
  • Pokud začínáte podnikat, Vyhledávací síť vám většinou napoví, jakou má váš produkt nebo služba šanci na úspěch. Zjistíte, zda a jak často váš produkt čí službu zákazníci vyhledávají.
  • Pokud nabízíte řešení akutních problémů (instalatér, elektrikář…), sotva najdete lepší formu propagace.

 

Nevýhody kampaně Vyhledávací

  • Většinou se spolu s vaší reklamou zobrazí i reklamy konkurence. Musíte najít způsob, jak zaujmout.
  • Pokud se zabýváte něčím hodně specifickým, co lidé často nehledají, počet kliknutí bude zanedbatelný.
  • Pokud uvádíte na trh úplně nový typ produktu, Vyhledávací síť vám moc nepomůže. Co lidé vás ještě neznají, a proto ani nehledají.
  • Část lidí hledá jen obecné informace a nejsou připraveni koupit. Přesto budete za jejich kliknutí platit.

 

Výhody Obsahové sítě

  • Obrovské pokrytí. Reklamy se mohou zobrazovat na webech napříč internetem i v mobilních aplikacích.
  • Dokážete oslovit uživatele, kteří o vás nikdy neslyšeli a aktivně vás nehledají.
  • Pokud jsou váš produkty zajímavé či reklamy precizně zpracované, můžete díky takové reklamě snáze upoutat pozornost.
  • Ideální způsob, jak dát lidem vědět o naprosto novém produktu nebo službě.
  • V případě tzv. remarketingu většinou zajímavá návratnost investic.

 

Nevýhody Obsahové sítě

  • V Obsahové síti cílíte na úplně jiný typ uživatelů než ve vyhledávání. Nelze tedy očekávat stejné výsledky.
  • Špatně nastavená Obsahová síť bude znamenat velké výdaje s nulovým efektem.
  • Pokud budete zobrazovat reklamy v mobilních aplikacích, velká část kliknutí bude od dětí a teenagerů.
  • Většina lidí bannery podvědomě ignoruje, procento prokliků bývá v desetinách procenta, na druhou stranu obrázek je snadněji zapamatovatelný nežli text.
  • Pokud na banner už někdo klikne, zřídka si u vás něco objedná.

 

 

Shrnutí

Nespornou výhodou reklamy v Obsahové síti je obrovský zásah na uživatele. Partnerská síť Seznamu dokáže oslovit až 95 % české internetové populace, Obsahová síť Googlu přes 90 % uživatelů internetu celosvětově.

Přestože Obsahová síť bývá častěji spojována s bannerovou reklamou a posilováním „brandu“ inzerenta, díky specifickému cílení ji lze využít i pro reklamu hodnocenou dle výkonových kritérií.

Mezi přednosti reklamy ve Vyhledávací síti patří to, že vás zákazník vyhledá sám, protože už hledá konkrétní produkt, shání konkrétní službu apod. Z těchto reklam dochází také k většině konverzí. Důležité pro tyto reklamy je zvolení „správných vyhledávacích výrazů“.

Při volbě vhodné reklamy tedy záleží především na tom, zda nabízíte něco, co lidé často hledají nebo zda teprve budujete povědomí o vaší firm nebo produktu.